De Honda Fireblade, in de enige echte kleuren rood wit blauw, mijn old time favoriet. Ik kocht deze van een man die hem al 10 jaar onder een afdak had staan. Hier en daar wat roestig maar wel een goede basis, alles geheel nog origineel, en wonderbaarlijk de kuipdelen onbeschadigd. Na het ultrasoonreinigen van de carburateurs en groot blok onderhoud, was het starten en lopen. Beugels en velgen opnieuw peodercoaten en kuipdelen en tank polijsten om de orginele kleur en stickers te behouden. na een paar weken werk is hij weer terug in showroom staat en kan ik er nog elke dag van genieten
De Honda Fireblade (of CBR 900 RR) is een motorfiets van het Japanse merk Honda en werd in 1992 op de markt gebracht.
In een periode waarin de meeste concurrenten van Honda bezig waren met de productie van grote, zware sportmotoren, gebruikte dit Japanse bedrijf een nieuw vormgevingsconcept. Het idee was eenvoudig: motorblok en frame gelijktijdig ontwikkelen tot een perfect geheel. Uitgangspunt was de bouwvorm van een 600cc sportmotor met het total control vermogen van een toentertijd modale 1000cc motor. Onder leiding van ingenieur Tadao Baba werd een compacte, lichtgewichtmachine ontwikkeld met 120 pk aan boord en een goed rijgedrag. Toegegeven; in 1985 werd met de komst van de Suzuki GSX/R750 de nieuwe light/high power toon ingezet, echter de intro van de Fireblade deed veel meer (gespreks) stof opwaaien zowel in de positieve als in de negatieve zin des woords: te veel vermogen in combinatie met laag gewicht, geometrie,(16" voorwiel, extreme balhoofdshoek, geen stuurdemper). Er was een nieuwe revolutie ontketend in supersport-motorfietsland. Pas met de komst van de Yamaha R1, de Kawasaki ZX9R en later de Suzuki GSX/R1000 werden de prestaties geniveleerd tussen de onderliggende partijen.